Дистанционното обучение е влошило знанията на децата, задълбочило е неравенствата

Дистанционното обучение е влошило знанията на децата, задълбочило е неравенствата

© Цветелина Белутова, Капитал

Понижена мотивация и ангажираност на учениците, влошаване на знанията, повече неизвинени отсъствия и риск от отпадане от училище - това са част от констатациите в анализа на обучението от разстояние в електронна среда, изготвен от служебния екип на Министерството на образованието и науката (МОН) и представен на пресконференция днес. Анализът съдържа също препоръки за безопасно и ефективно протичане на следващата учебна година.


Въпреки усилията и бързата адаптация на учителите и директорите, спешните нормативни промени и осигуряването на електронни устройства и интернет, дистанционното обучение е задълбочило образователните неравенства, влошило е знанията на голяма част от децата и заплашва да увеличи броя на отпадащите от образователната система.


Без устройства и компетентен възрастен


Не всички деца имат устройства, не всички семейства имат интернет, а в някои семейства няма възрастен, способен да помага в електронното обучeние. В по-малко от половината от училищата в големите градове (43.5%) всички деца имат достъп до интернет. В селата този процент се срива на 12.5%.




Неравният достъп до дистанционно обучение се потвърждава и при сравнението на различните типове училища - всеки пети ученик в професионалните гимназии няма достъп до електронни устройства и интернет, а в тези институции се обучават около 50% от гимназистите.


Над половината от родителите признават, че нямат или имат недостатъчни умения да помагат на децата си при електронното обучение, което влияе негативно особено при по-малките. Така големите неравенства между ученици, чиито семейства разполагат с техника и имат умения да работят с нея, и такива без достъп до устройства и интернет, се задълбочават, се отбелязва в анализа (пълния му текст, както и приложенията към него, можете да видите тук).

Към средата на юли 2021 г. 43 хил. ученици все още нямат устройство, а 34 хил. - интернет.


Влошаване на знанията


Според 40% от учителите и близо 60% от директорите знанията на учениците са се влошили по време на дистанционното обучение. Освен от затруднения електронен достъп, това до голяма степен е следствие от понижената мотивация и ангажираност на учениците. Самооценката на децата съвпада с наблюденията на техните преподаватели. Данните ясно показват сериозно влошаване на ангажираността сред всички групи ученици.

Понижената ангажираност логично води до повече отсъствия.


Всеки втори учител казва, че част от учениците често не са присъствали докрай в онлайн часовете, а всеки трети е имал редовно отсъстващи ученици. Проблемът е сериозен в малките градове и в селата - там във всяко пето училище редовно присъстват в онлайн часовете под 60% от учениците. Според данните на дигиталната платформа shkolo.bg , която поддържа електронните дневници на 1700 училища, неизвинените отсъствия са със 70% повече спрямо предходната година.


Риск от отпадане от училище


Неприсъственото обучение е увеличило риска от преждевременно отпадане на децата от образователната система. Без живия контакт с учителите учениците от уязвими групи не само губят мотивация и ангажираност и изостават с учебния материал, но и отвикват да учат и да общуват.


Ако от 2018 г. до 2020 г. средният процент на децата, обхванати от образователната система, се повишава с около 0.4 процентни пункта годишно, то през 2021 г. остава непроменен - необхванатите са средно 5% от децата между 5 и 16-годишна възраст. Ако не бъдат предприети мерки за ревизиране на Механизма за обхват, се очаква влошаване на този показател през следващите години.

Най-висок е процентът на децата извън образование в областите Шумен, Сливен и Хасково.


По думите на министър Денков 13-14% от 18 - 24-годишните не са завършили средно образование, част от тях не са завършили и основно. "Трябва да внимаваме за тези 20 - 25% от учениците, които не могат да покрият изискванията за завършване на 7 клас, да не отпаднат от училище", каза той.


Дистанционното обучение е повлияло негативно и върху учителите. Анализът показва по-голямо напрежение сред тях и високи нива на професионално прегаряне. За обострянето на този проблем допринася и усещането на голяма част от преподавателите, че имат нужда от нови умения как да ангажират учениците от разстояние.


Над 40% от педагогическите специалисти заявяват, че се затрудняват при онлайн преподаване на често отсъстващите и неангажирани деца.


Има и положителни ефекти


Обучението от дистанция има и положителни ефекти. България успя да организира учебния процес така, че да няма пропуснато учебно време. Учениците в много европейски държави останаха извън учебния процес в продължение на месеци.


Освен това учителите и учениците вече използват много по-активно нови технологии. 60% от учителите провеждали обучението от разстояние в електронна среда изцяло синхронно през последната година, под 1% са работили изцяло несинхронно. Педагозите прилагат иновативни методи на преподаване и персонализират часовете според потребностите на отделните ученици. Много активно участват в процеса и образователните медиатори, а 75% от родителите са удовлетворени от дистанционното обучение и оценяват високо работата на учителите.


Важно е обучението да е присъствено


Министърът на образованието Николай Денков подчерта, че анализът на резултатите от обучението от разстояние в електронна среда води до категоричен извод:

необходимо е да се гарантира максимално дълго присъственото обучение през следващата учебна година


За целта служебният екип на МОН вече е предприел информационната кампания за повишаване на дела ваксинирани срещу COVID-19 учители и непедагогически персонал в детските градини и училищата.


До края на лятото ще бъдат актуализирани и насоките за безопасно присъствено провеждане на учебните занятия.


В същото време се прави необходимото за осигуряване на по-добри условия за провеждане на обучение от дистанция, ако това се наложи. На първо място е задоволяването на потребностите от електронни устройства и интернет връзка. Парите за това са осигурени от министерството на финансите, посочи Денков, процесът е задействан.


Работи се и за качествена подкрепа за учителите. От началото на извънредната ситуация в квалификацията на педагогическите специалисти са инвестирани близо 6.7 млн. лв., но анализът показва, че тя се прави без ясен план на ниво училище и регионално управление на образованието и без да е съобразена с потребностите на учителите в ситуацията на дистанционно обучение.


Едновременно с това е необходима подкрепа за наваксване на пропуските на учениците. Фокусът трябва да е върху децата от уязвимите групи - от семейства с нисък образователен и социално-икономически статус, от селски райони и тези със затруднения с учебния материал. Според експертите за тях трябва да се осигури присъствено обучение, допълнителни занимания по учебни предмети, индивидуална подкрепа от специалисти. Затова инвестициите в дейности в подкрепа на учениците с пропуски да са сред първите, които ще бъдат направени по новата европейска програма "Образование" 2021-2027.


Препоръчва се също разработване на национална програма за преодоляване на пропуските на най-уязвимите ученици вследствие на обучението от дистанция. Тя трябва да адресира причините за намалената ангажираност на учениците, да осигурява допълнителни занимания и образователни ресурси, както и да подкрепя развитието на умения у учителите и медиаторите, е посочено в анализа.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията: